نمایشنامه نویسی شامل قدم‌های متعددی می‌شود که چندی پیش در مطلب «آموزش نمایشنامه نویسی» بررسی‌شان کردیم.

در آن مطلب دریافتیم؛ اولین و مهم‌ترین قدم در این پروسه «ایده برای نوشتن نمایشنامه» است که باعث می‌شود نقشه اولیه را برای آغاز این راه بدست آوریم.

بدست آوردن ایده های خوب برای نوشتن یک نمایشنامه جذاب شاید کمی دشوار به نظر برسد اما این موضوع در این مطلب اکنون پایان می‌یابد، اگر شما یک نویسنده هستید که می‌خواهید چند ایده خلاقانه در این رابطه بدست آورید به جای کاملاً درستی آمده‌اید.


بعد از مطالعه این مطلب، از مقاله رایگان زیر هم دیدن فرمایید:


ایده‌های نمایشنامه‌ای

قبل از رفتن سراغ ایده‌ها بهتر است کمی در این خصوص صحبت کنیم تا دیدگاه بهتری از این مقاله بدست آوریم.

نمایشنامه‌ها همان‌طور که می‌دانید توسط فاکتورهایی مثل؛ ژانر، نوع اجرا و خیلی از موارد دیگر از یک‌دیگر متمایز می‌شوند که به هدف از اجرای‌شان بر می‌گردد مثل؛ تئاتر، سخنرانی، استندآپ و... اما در این مطلب هدف ما معرفی ایده‌هایی برای اجرا در تئاتر است و سعی کردیم فوکوس بیشتری روی این نوع از نمایشنامه ها داشته باشیم زیرا رایج‌ترین نوع نمایشنامه مختص به اجرای تئاتری بوده و اکثریت هنرمندان آن را بر روی این محور می‌شناسند. حال اگر آماده هستید برویم سراغ ایده‌ها.

عکس‌های این صفحه؛ فتومونتاژهایی هستند که از تصاویر موجود تهیه و سپس ویرایش شده‌اند.


نیمه گم‌شده!

احساس خلأ می‌تواند توسط شرایط مختلفی مثل؛ عاشق شدن یا فقدان یک ضرورت مثل؛ دوست رخ بدهد.

آیا می‌توانید داستانی برای فردی با گریمی که بیان‌گر خلأ درون آن باشد یک نمایشنامه جذاب بنویسید؟

داستان می‌تواند با شناخت او از خودش آغاز شود که برای یافتن دلیل خلأ خود ماجرایی با شخصیت‌های دیگر آغاز می‌کند، و نهایتاً نیمه گم‌شده خود را در چیزی مثل؛ عشق، ایمان به چیزی یا...؟ می‌یابد. با پروبال دادن به این ایده می‌توان نمایش جذابی نوشت.


عشق در یک متر مکعب!

پارامتری مثل دیزاین در صحنه می‌تواند دست ما را جهت نوشتن نمایشنامه بازتر کند، دقیقاً به مانند خلاقیت که با شناخت متریال موجود، درون‌مان شکوفا می‌گردد.

ماجرای عاشقی دو فرد در ساختمان‌های کنار هم را در نظر بگیرید که در ابتدا کم‌کم با هم آشنا می‌شوند و پس از مدتی دیگر از دختر خبری نیست، گویا بی‌خبر به مسافرت رفته، در اوج داستان پسر کلافه شده و پس از مدتی که دلتنگی‌اش به سرحد خود می‌رسد، خودش را از تراسِ ساختمان به زمین می‌اندازد!

بهتر است این نمایش را تلفیق شده با جذابیتِ رقص، دود، نورها و در کل جزئیات بیشتر بنویسید تا در اجرا بدرخشد.


توصیفی برای تلنگر!

در این ایام که دلایل مختلفی باعث کم‌رنگ شدن احساس و عاطفه شده، آیا مایل هستید نمایشنامه‌ای مفهومی برای تلنگری به این امر ساخته و تبدیل به واقعیت کنید؟

ایده این است که دلیل این کم‌رنگی را در ابتدا به نمایش بگذارید سپس در اوج داستان تبعات آن را مثل مرگ یکی از آن‌ها بدون توجه کسی و سپس نجات‌شان را از این وضعیت به عنوان پایان داستان در نظر بگیرید.

مواردی مثل دیزاین شخصیت‌ها و صحنه‌ای با رنگ و نور بی‌احساس که همزمان با روند داستان به روشنی نزدیک‌تر می‌گردد، می‌توانند نمایش شما را تبدیل به جلایی برای روح کنند.


یک تضاد زیبا!

داستان عاشقیِ دو فرد را می‌توان به انواع و اقسام مختلفی تبدیل به نمایشنامه کرد اما نمایشی جذاب خواهد بود که جزئیات بیشتری در آن لحاظ شود.

ایجاد مثال‌های خلاقانه مثل قرص نعنا و کوکاکولا که با ادغام‌شان انفجار صورت می‌گیرد و ربط دادن آن به یک ماجرای عاشقانه بین دو نفر در کنار چاشنی‌های مثال زدنی دیگر می‌تواند به عنوان ایده‌ای خلاقانه و خوب در نظر گرفته شود.

آیا می‌توانید داستانی برای رابطه بین یک دختر مدرن و یک پسر بسیجی با مثالی جذاب به میان آورید که انتهای جالبی هم داشته باشد؟

مطمئن باشید این نمایش بهتر از رومئو و ژولیت خواهد بود، به ویژه اگر با فکر خود روی جزئیات آن تمرکز کنید.


ایده‌های بیشتر و جذاب‌تری می‌خواهید؟ پکیج شگفت‌انگیز زیر را امتحان کنید: