برای شناخت فیلمسازی یا فعالیت در آن؛ چه مستند و چه فیلمهای سینمایی یا تبلیغات، بررسی سابقه یا شناسنامه آنها کافی نیست، بلکه برای آشنایی کامل آن، میبایست با اجزای فیلم نیز آشنا شد تا وقتی در جایی خواندید یا شنیده شد که مثلا فیلمی «فیلمنامه» ای قوی دارد یا «کارگردانی» فیلم خوب است، با این واژهها نیز آشنا باشیم بهویژه امروزه که صنعت فیلم، حضوری پررنگ در زندگی انسانها پیدا کرده است.
در این مقاله قصد داریم مفید و مختصر این موارد را شرح دهیم.
همچنین بخوانید: ایده برای ساخت فیلم کوتاه
برای ساخت فیلم به یک نقشه نیاز است: مهمترین و اولین قدم در راه ساخت فیلم، وجود ایده و داستانی است که فیلم در مورد آن ساخته میشود این همان نقشه است که این داستان یا نقشه را در فیلمسازی به شکل فیلمنامه مینویسند.
بعد از خواندن این مطلب، از مقاله زیر هم دیدن کنید:
به فیلمنامه «سناریو» هم میگویند که این واژه از زبان ایتالیایی گرفته شده است.
فیلمنامه را لازم است فیلمنامه نویس و یا شخص دیگری مثل کارگردان بنویسد که بعدها کارگردان از روی آن فیلم را بسازد. در کتابهایی که به مسائل تئوری سینما پرداختهاند، برای فیلمنامه تعریفهای زیادی میبینیم. مثلا یکی از این کتابها فیلمنامه را «طرح داستان» فیلم میداند که صحنه به صحنه و فصل به فصل به دنبال هم آمده و نمودار وقایع و شخصیتهای ماجراست. یا در کتابی دیگر میخوانیم که فیلمنامه: نقشه فیلم است که فیلمساز یا شخص دیگری تنظیم کرده است و برای ساخت به کارگردان تحویل میشود؛ اما از همه این تعریفها کاملتر، تعریفی است که در مطلب فوق برایتان آوردیم.
ما فیلمنامه را راهنما یا طراحی کامل و ساختاریافته برای فیلم میدانیم که در بردارنده مجموعهای از دستورالعملها و صحنههای مرتبط به علوم؛ نویسندگی، ضبط، تدوین و گرافیک است که همراه با توضیحات و گفتگو «دیالوگ و مونولوگ» بیان میشوند همچنین تصویرهایی که روی کاغذ سر هم شدهاند «اسکیس» با مجموعهای از ایدهها.
در حقیقت میتوان گفت: فیلمنامه، داستانی است که به وسیله یک نویسنده حرفهای بیان میشود. نویسنده لازم است در حوزههای تدوین، ضبط «فیلم و صوت»، گرافیک و از همه مهمتر نویسندگی سر رشته کاملی داشته باشد تا بتواند فیلمنامه خوبی تهیه کند. در غیر این صورت؛ آن فیلمنامه را نمیتوان فیلمنامه نام نهاد! پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این فرایند از مطلبی که در بالا معرفی کردیم دیدن فرمایید.